פיתוח המצאה חדשה מלווה באתגרים רבים, משלב הגדרת המצאה עצמה, דרך ההגנה על ההמצאה על ידי רישום פטנט או רישום פטנטים, ועד לייצורה ושיווקה בשוק.
אחד השלבים הראשונים הוא בניית אב טיפוס למוצר לצורך המחשה והדמייה פיזית שלו, כאשר בבניית האב טיפוס מתגלים קשיים ואלמנטים בהם לא דנו עד להליך זה כמו גם בהמחשת אופן ודרך פעולתו הממציא יכול לזהות פעולות ונקודות בעייתיות ולתקן לפני היציאה לשוק ולפני מסירת התוכניות הסופיות לייצור המוני.
תפקיד אב טיפוס חשוב מאוד בתהליך, בדרך כלל האב טיפוס הראשוני יעבור כמה וכמה שינויים לפני שיוחרז כסופי.
יצירת והצגת אבטיפוס
כיום ניתן לבנות אב טיפוס בצורות שונות, בהתאם למוצר עצמו, לתקציב העומד לרשות הממציא ולהמצאה עצמה, ניתן לבחור דרך אחת לבנית אב טיפוס או אפילו יותר מאחת (על מנת לבחון את ההמצאה במספר דרכים ולמזער את האפשרות לטעות בתכנון).
אבטיפוס בהדמיה תלת מימדית ממוחשבת – הטכנולוגיה מאפשרת לנו לדמות את המוצר ולמדל אותו בתוכנת תלת מימד (מאיה / 3די מקס / וכד’ ) ולבחון את פעולתו על ידי הדמיית סיטואציות ופעולות בתוכנה.
אבטיפוס לבדיקת מכאניקה – בבניית אבטיפוס למוצר מורכב ויקר מאוד ניתן ליצור תוכנה המחשבת ומייצרת הדמיית פעילות ללא המחשה פיזית, התוכנה תשמש בעיקר לחישובי עומסים / חוזק חומרים עבור מוצרים יקרים שבנייתם ממושכת ודורשת השקעה גדולה.
אבטיפוס לבדיקת שימושיות – אבטיפוס זה מאפשר בדיקת הנדסת האנוש במוצר, באופן כללי נבחנים חווית השימוש, ברמה הפיזית (משקל, אחיזה, פני שטח, חומרים, המוצר במצבים שונים וכד’).
אבטיפוס עיצובי – אבטיפוס זה מיוצר על מנת להמחיש באופן מדוייק וברור את הצד הויזואלי של המוצר.
מוצר ראשוני – אבטיפוס מלא הוא הדומה ביותר למוצר אותו מפתחים. אבטיפוס זה הוא המפורט ביותר, מדוייק ונבנה על מנת לעבוד ולכן גם היקר ביותר.