כידוע הדרך הטובה ביותר להגן על המצאה חדשה מפני העתקה וזיוף היא פטנט. טעות נפוצה (הן אצל ממציאים מתחילים והן בקרב מנהלים מנוסים בחברות מבוססות) היא להשקיע זמן וכסף רב בעריכה והגשת בקשת פטנט בלי שום הבנה בסיסית מה הופך המצאה לפטנטבילית.
טעות זו עלולה לא רק להביא לבזבוז של כסף אלא גם להפסד של זמן יקר בכל תהליך הפיתוח, ייצור ושיווק ולפגיעה (לעיתים בלתי הפיכה) בסיכויים להשגת הגנות קניין רוחני מתאימות במדינות הרלוונטיות.
כדי להימנע מכך כל ממציא או ממציאה המעוניינים להפוך את המצאתם למוצר מוגן בפטנט צריכים קודם להבין את היסודות.
מהו פטנט
מה הופך המצאה לפטנטבילית (מהן הדרישות הבסיסיות המוגדרות בחוק הפטנטים שעל ההמצאה למלא)
ולאור אלה החשוב מכל
כיצד לוודא שההמצאה עומדת בכל הדרישות הללו באמצעות חיפוש פטנטים מקצועי.
מהו פטנט – מושגי היסוד
מה הוא פטנט? – פטנט הוא זכות קניין רוחני הניתנת על ידי מדינה.
האם הגנת הפטנט היא מקומית או בינלאומית? – פטנט הוא טריטוריאלי! בעל פטנט מוגן רק במדינה בה קיבל את הפטנט (על מנת לקבל הגנה בינלאומית על ממציא להגיש, לקבל ולשלם דמי אחזקה בכל מדינה ומדינה בנפרד).
מה אופי ההגנה שהפטנט נותן? – המדינה מעניקה לבעלי הפטנט את הזכות הבלעדית לייצר, להשתמש, לייבא או למכור את ההמצאה (או לתת את הזכות לעשות זאת לאחרים) בגבולותיה.
כמה זמן פטנט תקף? – בישראל כמו ברוב העולם (אירופה, ארה”ב וכ’) פטנט תקף למשך 20 שנה מתאריך ההגשה הראשון של הבקשה הראשונה כל עוד הבעלים משלם את דמי האחזקה השנתיים.
מהי העלות הכוללת של רישום פטנט? – עלויות פטנט מורכבות משלושה מרכיבים עיקריים:
- עלויות הניסוח.
- אגרות הגשה ובחינה.
- אגרות חידוש במהלך 20 השנה של חיי הפטנט (ידועים גם כאגרות אחזקה)
ניסוח והגשת בקשת פטנט בודדת במדינה בודדת יכולים להגיע לכמה עשרות אלפי שקלים, (בהתאם למורכבות הפטנט, דרישות התרגום, אגרות בחינה והגשה, ערעורים וכ’). אגרות חידוש/אחזקה לכל 20 שנות חיי הפטנט משתנים באופן דרמטי ממדינה למדינה. העלות הכוללת של הגשת ותחזוקת פטנט ב- 4-5 מדינות גדולות יכולה להגיע לכמה מאות אלפי שקלים.
כיצד לוודא שהמצאתך עומדת בכל דרישות החוק באמצעות חיפוש פטנטביליות?
בעיקרון לכל מדינה ומדינה יש חוקים ותקנות משלה אך ברוב המדינות (בכלל זאת ישראל, ארה”ב, בריטניה, חברות האיחוד האירופי וכ’) קיימים שלושה תנאים מוקדמים עיקריים – חדשנות, התקדמות המצאתית וישימות:
1. כדי להפוך לפטנט, המצאה חייבת להיות חדשה לחלוטין – אסור שיהיה כל סוג של פרסום קודם, בכל מקום שהוא בעולם.
טעות נפוצה של ממציאים היא למהר, לייצר ולשווק את ההמצאה לפני/ במקביל להגשת בקשת פטנט – מבלי לדעת שאפילו מוצר שנמכר באופן פומבי על ידי הממציא עצמו נחשב פרסום קודם שעלול לפסול את בקשת הפטנט על ההמצאה!
טעות נפוצה נוספת היא דילוג על השלב של חיפוש פטנטים מקצועי והסתפקות בחיפוש ראשוני ברשת. מכיוון שכל סוג של פרסום קודם יכול להחשיב את ההמצאה כלא חדשה, אם הממציא מוותר על חיפוש פטנטביליות בידי מידענים בעלי ניסיון והכשרה (הן בחיפוש פטנטים והן בחוקי הפטנטים) הוא מסתכן ב:
- אי מציאת פטנטים ישנים בשפות זרות שניתן למצוא רק על ידי שימוש במאגרי פטנטים בתשלום (Patbese, Orbit וכו’).
- החמצה של פרסומים מדעיים, טכנולוגיים ומסחריים רלוונטיים (מאמרים, ספרים, קטלוגים וכו’) הזמינים באופן מלא רק באמצעות שירותים בתשלום.
- פספוס של פרסומים המתארים את ההמצאה רק מכיוון שהם כתובים בשפה טכנית ומשפטית סבוכה ומורכבת המובנת רק לבעלי הכשרה טכנולוגית ו/או ידע נרחב ומעמיק בחוקי הפטנטים.
2. פטנט חייב להכיל התקדמות המצאתית
למונח התקדמות המצאתית יש פרשנויות רבות המשתנות ממדינה למדינה. בישראל היא מוגדרת כהתקדמות שאינה מובנת מאליה לבעל מקצוע ממוצע בתחום (הגדרה זו דומה ברוחה לרוב חוקי הפטנטים כגון ארה”ב, מדינות האיחוד האירופי וכו’). .המשמעות היא שכדי לקבל פטנט על ההמצאה להכיל שוני משמעותי ממה שכבר קיים, שוני שאינו טריוויאלי לבעל מקצוע משדה ההמצאה.
הצורך לעמוד בתנאי זה מדגיש שוב את החשיבות של ביצוע חיפוש באמצעות חברת חיפוש פטנטים – גם כאן, בכדי לקבוע האם יש להמצאה התקדמות המצאתית על פני פרסומים קודמים יש צורך בידע טכנולוגי עמוק כמו גם בדיני פטנטים בארץ ובעולם – במהלך החיפוש יש צורך להעמיק אל תוך התיאורים של הפרסומים (פטנטים, מאמרים, מוצרים וכו’), לנתחם, להבין כל מרכיב ומרכיב, את המהות הטכנולוגית/ משפטית ורק אז להסיק האם הם עלולים לסכן את ההמצאה הנבחנת.
3. על ההמצאה להיות ישימה ובעלת תועלת:
חוקי הפטנטים במדינות רבות (כמו ישראל) דורשים שהמצאה חייבת להכיל איזשהו היבט מוחשי או טכנולוגי (שיטות עשיית עסקים ותוכנה לא תמיד ניתנות לפטנט בפני עצמן וללא רכיב כזה).
השורה התחתונה –
למרות שהוא עולה רק שבריר קטן מעלות תהליך הגשת וקבלת פטנט (וקטן עוד יותר ביחס לכל התהליך המסחרי של פיתוח יצור ושיווק), חיפוש פטנטביליות הוא שלב קריטי ורב ערך בתהליך הפיכת המצאה למוצר מוגן פטנט:
- למידענים מקצועיים יש סיכוי רב יותר לאתר פרסומים רלוונטיים בשל:
- היותם בעלי מומחיות טכנולוגית ומשפטית
- השימוש במאגרי מידע וכלים מקצועיים יחודיים בתשלום.
- מכיוון שהוא מחקה את תהליך הבחינה, הוא יכול
- לעזור לחזות את ממצאי בוחן הפטנטים מראש ולאפשר לעורך הפטנטים לנסח את הבקשה בצורה אופטימלית המגדילה באופן משמעותי את הסיכוי לאישור הפטנט.
- לבטל בכלל או להפחית באופן דרמטי את הצורך בערעור ובניהול משא ומתן עם בוחן הפטנטים (דבר המתבטא בתורו בחיסכון של עוד זמן וכסף ומגדיל גם הוא את סיכויי הבקשה).