קיבלת דו״ח פטנטביליות שלילי? מה עכשיו? כשדלת נסגרת, פתח חדש נפתח
קבלת דוח פטנטביליות שלילי עלולה להוציא את הרוח מהמפרשים, במיוחד עבור ממציאים ויזמים המסתמכים על רישום פטנט כדי להשיג מימון ולהגן על המצאתם בשלבי הפיתוח הראשוניים. במילים אחרות, דוח שלילי, המפרט ממצאים המוכיחים כי ההמצאה אינה עומדת בתנאי הסף לפטנטביליות, כגון חדשנות והתקדמות המצאתית, עלול לערער את הביטחון ולהוביל למחשבה כי זהו סוף הדרך עבר המוצר/ רעיון/ מיזם.
אולם, כפי שהפתגם הידוע המתואר בכותרת המאמר מציע, דוח שלילי אינו בהכרח סוף הדרך. יותר מכך, לעיתים מדובר בהזדמנות לחשיבה אסטרטגית מחודשת, המאתגרת את הממציא/ יזם לצאת אל מחוץ לקופסה הן ברמה הטכנולוגית והן ברמה העסקית ובכך למנף את הדוח, ככלי לשדרוג ההמצאה מבחינה הנדסית ולשיפור המאפיינים העסקיים, הכלכליים והמסחריים של המיזם בכללותו.
במאמר זה נבחן את האפשרויות העומדות בפני מי שקיבל דוח פטנטביליות שלילי ונציע דרכים להתמודד עם מסקנות הדוח וכיצד לצעוד קדימה לעבר ההצלחה.
ניתוח הדוח וקביעת אסטרטגיה חדשה
הסיבות הנפוצות לדוח פטנטביליות שלילי – חוסר חדשנות והתקדמות המצאתית
הצעד הראשון לאחר קבלת דוח פטנטביליות שלילי היא להבינו לעומק ולנסות לזקק מתוכו את הסיבות לכך שהוא מעיד כי הרעיון אינו פטנטיבילי. לדוגמה – האם אין בהמצאה חדשנות, או התקדמות המצאתית לעומת ממצאי הדוח. בשלב זה מומלץ לקרוא את הממצאים לעומקם (לא להסתפק בעיון קצר), להתייעץ עם מבצע החיפוש ובמידת הצורך עם עורך פטנטים.
ניתוח הדוח ומשמעותו על ניסוח תביעות אפשרי בעזרת עורך פטנטים
בשלב זה יש להיכנס עמוק יותר לממצאים ולנסות להבין האם המסקנה נובעת מקיומו של ממצא זהה יחיד, כמה ממצאים כאלה, או שילוב של כמה ממצאים יחדיו. על בסיס ניתוח זה, ניתן לבחון ביחד עם עורך פטנטים האם ניתן לבצע תיקונים טכניים שיחזקו את סיכויי הצלחת ההגשה. לעיתים שינוי בהגדרת התביעות יכול להביא לכך שניתן יהיה לקבל פטנט על ההמצאה בהגדרתה המחודשת. לדוגמה, צמצום או דיוק התביעות (claims) באופן הממקד אותן בחדשנות הספציפית של ההמצאה, במקום תיאור כללי רחב. במידה וההמצאה כוללת מכשיר רב תכונות לדוגמה, שאחת מהן היא ייחודית, ניתן להתמקד בתיאור התכונה עצמה ולא במכשיר כולו.
חשוב לזכור כי לאחר שינוי בתביעות מומלץ לבצע חיפוש פטנטביליות נוסף הממוקד בשינויים.
שינוי אסטרטגי כולל
במידה ונוסח חדש אינו כדאי, ולא יוכל לאפשר קבלת פטנט (לדוגמה במצב בו נמצאו מספר רב של ממצאים כמעט זהים להמצאה), כדאי לפנות לאסטרטגיות חדשות לגמרי, לדוגמה –
- להמציא את הפטנט מחדש – לחשוב מחדש על מהות ההמצאה ולמצוא דרך חדשה לגמרי לפתור את הבעיה המקורית.
- כניסה לתהליך פיתוח היכול להוביל להמצאות חדשות כחלק מהמוצר ותהליך יישומו.
- ויתור על פטנט ובחינת חלופות הגנה ומסלולי פעולה נוספים:
- להעריך האם ניתן להגן על ההמצאה בדרכים חלופיות, כמו רישום עיצוב (מדגם) או שמירה על סוד מסחרי.
- לבדוק חופש לפעולה, ובמידה וקיים, לפתח מוצר שיהיה איכותי וזול יותר מהמתחרים ולנסות ליצרו ולשווקו באופן מיטבי.
להלן נבחן כל אחד מהשינויים האסטרטגיים הנ”ל.
בחזרה לשולחן השרטוטים – להמציא את הפטנט מחדש
הצורך הוא אבי ההמצאה, קבע אפלטון לפני יותר מאלפיים שנה. וגם בימינו צורך אקוטי הוא המקור למרבית מהפיתוחים בעולמנו (בין אם הם רשומים כפטנט, או לא). בתחום הפטנטים המתמקדים במוצרי יום יום, בהם עוסקים מרבית הממציאים והיזמים, הדבר נכון כפליים – המצאה נועד לרוב לפתור איזו שהיא בעיה.
מכאן עולה, כי במידה והפתרון המקורי של הממציא (כפי שהוצג בשאלת חיפוש הפטנטביליות) אכן קיים, ולכן לא ניתן לרשום עליו פטנט, המצאה של פתרון חדש לגמרי יכולה להניב רעיון חדשני, ייחודי ומקורי שניתן להגן עליו בפטנט.
מעבר לכך, עיון מעמיק בממצאי הדוח השלילי יכול לספק השראה ולהניב שלל רעיונות חדשים. כמו, כן חיפושי רוחב כגון חיפוש “מצב הידיעות בתחום” יכולים לסייע גם הם במתן השראה כזו.
יודגש כי במידה והממציא מצליח להגיע לרעיון חדש לגמרי, כיצד ניתן לפתור את הבעיה הקיימת, יש לבצע חיפוש פטנטביליות חדש, הממוקד בהמצאה החדשה.
בשביל זה יש מהנדסים – כניסה לתהליך פיתוח היכול להוביל להמצאות חדשות כחלק מהמוצר ותהליך יישומו
בדיחה מפורסמת מספרת על ממציא שהגיע למשרד האנרגיה עם המצאה שאמורה לפתור את התלות ביבוא נפט – לחקות את הטבע באמצעות הפעלת לחץ של מיליוני אטמוספירות בטמפרטורה של מיליוני מעלות על חומר אורגני ובכך ליצור נפט יש מאין. כאשר נשאל הממציא כיצד בדיוק הוא מתכוון להגיע לאותם לחצים וטמפרטורות הוא ענה בזלזול – “בשביל זה יש מהנדסים”. בחיים האמיתיים אחד הדברים המבדילים בין רעיון תיאורטי גאוני ככל שיהיה, לבין טכנולוגיה ממשית, כלכלית ואפקטיבית הוא ההיתכנות ההנדסית, והאנשים המשיגים אותה. יתרה מזאת, מרבית הפטנטים אינם מבשילים לכדי מוצר מסיבות אלה בדיוק.
דוח שלילי מכיל פעמים רבות פטנטים, או בקשות פטנט הדומות, או זהות להמצאה – רעיונות טכניים שלעולם לא הגיעו לכדי מימוש ולכן לעולם לא התגברו על מכשולים הקיימים בעולם האמיתי. מכאן עולה כי אחת הדרכים להתמודד עם דוח שלילי, היא להתחיל בתהליך הפיתוח הממשי. בכל תהליך של מימוש רעיון והפיכתו למוצר, מתגלים אין ספור קשיים ואתגרים המצריכים מענה. הפתרונות לקשיים אלה, יכולים להפוך להמצאות ברות פטנט. כך, בסוף התהליך יתקבל מוצר שאולי אינו מוגן בפטנט במלואו, אך חלקים קריטיים בו מוגנים בפטנט ולכן מגבילים מתחרים מלהעתיקו.
גם כאן יודגש, כי כאשר נוצר פיתרון חדשני במהלך הפיתוח, יש לבצע עליו חיפוש פטנטביליות ממוקד.
ויתור על פטנט ובחינת חלופות הגנה ומסלולי פעולה נוספים
הגנות קניין רוחני שאינן פטנט ומעבר להן
פטנט אומנם נחשב להגנת הקניין הרוחני המקיפה והחזקה ביותר אולם בפני ממציאים/ יזמים עומדות אפשרויות נוספות כגון –
- עיצוב רשום, המעניק הגנה על עיצוב המוצר ומראהו הייחודי. עיצוב, או בשמו הקודם מדגם, עשוי להתאים במיוחד כאשר הערך המרכזי של ההמצאה טמון במראה החיצוני שלה ולא במנגנון טכנולוגי מתקדם.
- סימן מסחרי – מוצרים שונים המכילים מרכיבים גרפיים של כתב, מילים, ספרות, סמלים ואפילו ריח וצליל יכולים לקבל בתנאים מסוימים ובמדינות מסוימות הגנה של סימן מסחרי.
- סוד מסחרי – במקרים בהם תהליך הייצור של ההמצאה אינו גלוי לציבור הרחב, כמו תהליכים פנימיים, נוסחאות, תהליכי ושיטות ייצור יחודיות, אולי לא ניתן לקבל הגנת פטנט, אך שמירתם כסודות מסחריים יכולים לאפשר קיומו של מוצר איכותי וייחודי לעומת המתחרים. כדאי לזכור, כי במדינות מסוימות יש הגנה משפטית על סודות מסחריים וכדאי להתייעץ עם עורכי דין המתמחים בקניין רוחני, בכדי להבין את המשמעויות הנגזרות מכך.
לא כל פטנט הופך למוצר, ולא כל מוצר מוגן בפטנט – פיתוח מוצר, או שירות ללא הגנת קניין רוחני כלל
כפי שצוין לעיל, מרבית הפטנטים אינם הופכים למוצר. גם ההיפך הוא הנכון – מרבית המוצרים והשירותים שאנו צורכים אינם מוגנים בפטנט. בין אם הם תוצר של תהליכים שלא ניתן להגן עליהם, או שהיו מוגנים בפטנט בעבר הרחוק, ולאחר 20 שנה, תוקף הפטנט פג. מכאן עולה כי ממש כשם שקבלת פטנט מגדילה את הסיכוי להצלחת המיזם, אך אינה מבטיחה אותו, באותה מידה – היעדר פטנט אינה סיבה המכשילה בהכרח את הצלחת המיזם.
פעמים רבות, דוח פטנטביליות שלילי מציג תמונה לפיה אמנם לא ניתן להגן על ההמצאה על ידי פטנט, אולם קיים צורך ממשי במוצר ושוק רחב ומבוסס. לאחר ביצוע חיפוש חופש לפעולה (Freedom to Operate), ניתן להתמקד בפיתוח ושיווק מוצר איכותי במחיר תחרותי, לשווקו באופן אפקטיבי וכך ליצור מיזם מצליח, בלא שום קשר להגנת קניין רוחני.
השקעה בשיווק חדשני ויצירתי, פיתוח חוויית משתמש ייחודית, ובניית מותג חזק יכולים לסייע להתגבר על התחרות ולהשיג נתח שוק משמעותי. בהקשר זה יצוין, כי במקרים רבים, השקה מהירה ויצירת יתרון שיווקי, יעילים לא פחות מפטנט להגנה על ערך ההמצאה. כך, גם ללא פטנט, או כל הגנת קניין רוחני אחרת, ניתן להגיע להצלחה מסחרית משמעותית.
לעולם לא לוותר
“הכישלון הוא פשוט ההזדמנות להתחיל מחדש, הפעם בצורה חכמה יותר.” אמר פעם הנרי פורד, אחד מגדולי היזמים בכל הזמנים. כפי שראינו במאמר, דוח פטנטביליות שלילי אינו סוף הדרך, אלא עוד אתגר היכול לשמש כמקפצה להצלחה. בין אם בכוונתכם לשנות את נוסח הבקשה, להתחיל בתהליך פיתוח ולנסות למצוא רעיונות/ המצאות חדשות, לבחון חלופות כמו רישום מדגם או סוד מסחרי, או לבדוק חופש לפעולה במקרה של פיתוח ושיווק מוצר ללא פטנט – אנו כאן בניוטון חיפוש פטנטים, עומדים לרשותכם, לסייע לכם בדרך להצלחה.