“ניוטון חיפוש פטנטים” היא חברת חיפוש הפטנטים הגדולה בישראל המחזיקה סניפים בארצות הברית, שבדיה ובאנגליה, ומשרתת תאגידי ענק וממציאים פרטיים כאחד. בימים אלה, החברה בודקת עבור הפקת תוכנית “הכרישים” האם ההמצאות שאיתן היזמים מגיעים לתוכנית הן אכן חדשות וכשירות לרישום כפטנט, ובמידה ויש בקשת פטנט מה הסטטוס שלה, ומה הסיכוי שאכן היא תאושר.
במאמר זה נסביר את חשיבותו של פטנט וכיצד למקסם את הסיכוי לקבלו בעזרת חיפוש פטנטים מקיף ומקצועי.
מדוע אחת השאלות הראשונות של הכרישים היא “האם יש/ אין בקשת פטנט, היכן ומה הסטטוס שלה”?
פטנט הוא זכות קניין רוחני המעניקה ערך רב לכל מיזם, ובעל חשיבות רבה לכל משקיע פוטנציאלי מסיבות רבות:
1. הגשת פטנט מעידה על רצינות ומחויבות ומשמשת כ”מסננת” לרעיונות ומיזמים
הגשת פטנט מהווה הוכחה לכך שהיזם השקיע זמן מחשבה וכסף בפרויקט, ומכאן שהוא רציני ומחויב אישית ועסקית (כפי שהכרישים מציינים לא אחת – הם קודם כל משקיעים באנשים ורק אח”כ ברעיונות). יותר מכך, משקיעים כבדים כמו הכרישים מקבלים כמות עצומה של הצעות השקעה כל הזמן. חיפושי פטנט ובדיקות היתכנות כמו אלה שמבצעת חברת ניוטון חיפוש פטנטים עבור התוכנית, הם כלי רב ערך לברור את המיזמים הטובים והראויים ביותר ובכך לחסוך משאבי זמן ואנרגיה.
2. זכויות קניין רוחני כגון פטנטים הם נכסים בעלי ערך כלכלי עצמאי משלהם (ללא קשר למוצר ממשי קיים)
פטנט הוא נכס של ממש כמו כל נכס מוחשי אחר, וניתן להפיק ממנו תמורה כלכלית על ידי מכירתו או חלוקת רשיונות וקבלת תמלוגים. משום כך, גדל הסיכוי שמשקיעים פוטנציאליים יהיו מוכנים להשקיע כסף בפרויקט המבוסס על רעיון המוגן בפטנט.
פעמים רבות (כפי שקרה מספר פעמים בתכנית), משקיע מנוסה יחליט לבצע ההשקעה המתרכזת אך ורק בפטנט וקידומו. עובדה זו נובעת מההבנה שפטנט חזק ומקיף הוא בעל ערך כלכלי בפני עצמו ולעתים הדרך האופטימלית להרוויח ממנו היא למסחרו (כלומר למוכרו או לקבל עבורו תמלוגים), ולחסוך את הצורך להשקיע זמן, כסף ואנרגיה בהפיכת הרעיון לחברה בעלת מוצר, ואז לגייס משאבים נוספים לצורך שיווק ומכירות.
3. מוצר/ טכנולוגיה המוגנים בפטנט מגדילים משמעותית את הכנסות ורווחי החברה
פטנט שהתקבל על מוצר/ טכנלוגיה פירושו שהיזם בעל הפטנט הוא הראשון בשוק. בכורה מסוג זה מעניקה יתרונות עצומים בטווח הקצר והארוך:
- אתה הראשון לקבוע את מחירי/ תעריפי המוצר/ טכנולוגיה.
- בכורה מסייעת ביצירת מותג ייחודי וחזק הנקשר לחדשנות, כושר המצאה ואיכות. מותג כזה מסייע בהגדלת המכירות במחירי/ תעריפי פרימיום (התופעה של מותגים שהפכו לשם נרדף לטכנולוגיה, בזכות ראשוניותם היא נפוצה ורבת שנים, ראה למשל פריגי’דר, פלאפון ועוד).
4. פטנט פירושו בלעדיות, ולכן הוא מפחית או מונע תחרות
פטנט הוא זכות המעניקה מדינה לאפשר או לאסור על כל אדם/ חברה, לייצר, למכור, לייבא או להשתמש במוצר המוגן, בשטח אותה מדינה, למשך 20 שנה (חשוב לזכור כי פטנטים הם טריטוריאליים ומוגשים ומאושרים בכל מדינה בנפרד). משמעות הדבר כי ביכולתך להגביל ולמנוע באופן חלקי או מוחלט כל אפשרות לתחרות.
5. פטנט מגדיל את ערך החברה
כל היתרונות שצוינו לעיל מביאים לכך שפטנט חזק על המוצר/ טכנולוגיה מגדיל באופן דרמטי את ערך החברה שמחזיקה בבעלת עליו. יותר מכך, בשנים האחרונות נמכרו והונפקו חברות רבות בסכומים גבוהים, למרות שאין ברשותן מוצר ממשי, או הכנסות כלשהן (ולעתים אף למרות היותן הפסדיות). שווין של חברות אלו, הסתמך אך רק על סמך הטכנולוגיה הבלעדית שלהן המוגנת בפטנט אחד או יותר.
מדוע חברות, יזמים ומשקיעים (כמו הכרישים) מקפידים על ביצוע חיפושי פטנטים מקדימים
ממציאים, משקיעים וחברות פונים אלינו ממספר סיבות:
- רוב בקשות הפטנט נדחות בסופו של דבר בשל קיומם של פרסומים קודמים הזהים או קרובים מאוד להמצאה. איתור של ממצאים כאלה דורש ידע, מומחיות, ניסיון וגישה למאגרי מידע מקצועיים בתשלום שאינם זמינים ברשת באופן חופשי. ביכולתנו לאתר בזמן קצר פרסומים שאדם שאינו מומחה בתחום, לעולם לא יגיע אליהם עצמאית, או גרוע מכך, לא יבין את חשיבותם והרלבנטיות המשפטית שלהם.
- רישום פטנט הוא תהליך ארוך, מורכב ויקר – העלות לרישום במדינה אחת יכול להגיע לכ-30-40 אלף שקל, והגנה חזקה ומקיפה במספר מדינות למאות אלפי ש”ח ויותר. מכיוון שהחיפוש שלנו עולה רק שבריר מעלות זו (2,000 ש”ח בלבד), מדובר בדרך יעילה, אפקטיבית וזולה לסנן בשלב ראשוני המצאות בעלות סיכוי נמוך להתקבל.
- בקשות רבות שכן מאושרות, עוברות תהליך ארוך ומסובך של ערעורים, המגדיל משמעותית את העלויות ומשך רישום הפטנט. דוחות החיפוש האיכותיים שלנו, הם הרבה יותר מתשובה לשאלה האם הרעיון קיים. הם מספקים ללקוח מידע רב ערך, המסייע לו לנסח את בקשת הפטנט באופן מיטבי, ובכך למקסם הסיכוי לקבלת פטנט חזק ומקיף.
השורה התחתונה – מה שטוב לכרישים טוב לכולם
ממש כשם שהכרישים יהססו להשקיע במיזם שבקשת הפטנט שבבסיסו לא נבדקה באופן יסודי, מעמיק ומקצועי על ידי גורם מנוסה, בעל ידע והכשרה רחבים וכלי חיפוש יחודיים, כך גם לא מומלץ לכל גורם (ממציא פרטי, חברה, או משקיע) למהר ולהשקיע זמן וכסף בבקשת פטנט חפוזה מבלי לבצע קודם כל חיפוש פטנטים מקיף ואיכותי.