מהו סימן מסחרי ?
סימן מסחרי הוא שם, סמל, דמות, אות, מילה או סימן שאומצו על ידי יצרן או חברה, על מנת לייחד מוצרים או שירותים מסוימים ולהבחין, מבחינה משפטית, בינם לבין אלה המיוצרים, נמכרים, או ניתנים על ידי אחרים.
סימן מסחרי משמש לזיהוי מוצר או שירות באופן בלעדי עם חברה מסוימת, והוא מהווה הכרה בבעלות החברה על המותג. מוצרים הרשומים כסימנים מסחריים נחשבים בדרך כלל כרכוש. סימן מסחרי הוא קנייני והוא רשום בדרך כלל על ידי משרד הפטנטים וסימני המסחר, כדי להבטיח את השימוש הבלעדי על ידי הבעלים או בעל הרישיון.
סימן מסחרי חייב להיות ייחודי , מודבק על הפריט ורשום ברשות המתאימה לשם קבלת בעלות חוקית וזכויות הגנה. תוקפו של סימן מסחרי הוא לעשר שנים וניתן לחדשו לפרקי זמן נוספים של עשר שנים. זכויות אלה מוגנות ברחבי העולם על ידי אמנות בינלאומיות בתחום הקניין הרוחני, והן עשויות להיות מועברות על ידי בעליהן לגורמים אחרים.
מדוע לרשום מוצר בסימן מסחרי
אחת המטרות העיקריות של בעל מוצר לרשום אותו כסימן מסחרי, היא על מנת להגן על המוצר מלהיות בשימוש ללא קבלת אישור ההחברה שהמוצר בבעלותה. ברוב המדינות יש חוקיםאשר נועדו להגן מפני הפרת זכויות הקניין הרוחני.
סימני מסחר ניתן לקנות ולמכור. סימני מסחר יכולים גם להיות מורשים לשימוש של חברות אחרות לתקופה מוסכמת של זמן או בתנאים מסוימים. סימנים מסחריים מסייעים להבדיל בין מוצרים לא רק בתוך המערכת המשפטית, אלא גם עבור הצרכן. למרות שלסימן מסחרי אין טווח מוגבל של קיום, הזכויות לשימוש בו עלולות להימחק עקב שימוש לא נכון או חוסר שימוש.
ההיסטוריה של הסימן המסחרי
סימן מסחרי, כפי שמשתמע מהמילה, הוא סימן המציג את הסחר של היוצר.
חוק הסימנים המסחריים הראשון הוכרז בצרפת בשנת1857, ובריטניה פרסמה לראשונה את חוק הסימנים המסחריים שלה, ה- Merchandise Marks Act, ב -1875 ולפיו, מכירה של מוצר שעליו סימן מסחרי בחסות של יצרן אחר, נחשבה לעבירה פלילית.
בארצות הברית, הקונגרס ניסה להעביר את חוק הסימנים המסחריים בשנת 1870, אך הוא נפסל על ידי בית המשפט העליון באותה שנה. הקונגרס ניסה שוב בשנת 1881, אשר תוקן לתוך חוק Trademark בשנת 1905.
בישראל הוצאה פקודת סימני מסחר ותקנות בשנת 1972.
רישום סימן מסחרי בישראל ובעולם
ההגנה על סימני מסחר הרשומים בישראל היא מקומית ותקפה רק בישראל. יחד עם זאת, ישראל הצטרפה לפרוטוקול מדריד, ופרוש הדבר שהיצרן הישראלי יכול גם להגיש בקשה לרישום סימן מסחרי בינלאומי בארגון העולמי לקניין רוחני ((WIPO, על פי נהלים מוסכמים, ביותר מ- 100 מדינות בעולם. פרוטוקול מדריד מאפשר לאזרחים, תושבים, או אנשי עסקים בישראל להגיש סימני מסחר ברחבי העולם בעלויות מופחתות באופן משמעותי.
כדי לזכות להגנה של סימן מסחרי עבור מוצר, על פי החוק, נדרש רישום ברשם סימני המסחר. רשם סימני המסחר בודק זכאות עבור המוצר או השירות, ובוחן את מובחנותו של הסימן.
מומלץ מאד לפני הגשת הבקשה לרישום סימן מסחרי, לבדוק שלא הוגשה כבר בקשה לרישום סימן זהה או דומה.
במדינות רבות ישנה אפשרות של חיפוש סימני מסחר רשומים באמצעות אתר אינטרנט שמאפשר כניסה ללא תשלום למאגר סימני מסחר ומאפשר חיפוש נוח וקל. ניתן גם להיעזר בחברת חיפוש מקצועית לטובת הבדיקה. ניוטון חיפוש פטנטים מספקת גם שירות חשוב זה.