אם יש לכם רעיון להמצאה חדשה, מטבע הדברים אתם עסוקים גם בשאלות לגבי ערכה הכלכלי. התשובה לשאלה זו אינה פשוטה ותלויה במספר רב של גורמים ואפשרויות, אותם יש לבחון בצורה מדוקדקת. לדוגמא, יש לקחת בחשבון את ההוצאות על פיתוח ורישום ההמצאה כפטנט, את מצב השוק הרלוונטי, ואת העסקאות שניתן יהיה לבצע עליה בשלבים שונים. על כן, חשוב מאוד לפנות אל אנשי מקצוע ולבצע הערכה מעמיקה, על מנת להיערך באופן נכון מבחינה כלכלית, ולהחליט אם יש טעם להמשיך בפיתוח ועל הצעדים העתידיים.
אפשרויות רווח על פטנטים
מטבע הדברים, כל עוד הפטנט נמצא בשלבים של בחינה ורישום יהיה ערכו נמוך יחסית לפטנט שכבר התקבל. יחד עם זאת, ניתן בהחלט לבצע עסקאות על זכויות קניין רוחני עם אישור הגשת הבקשה, ובטרם שזו נבחנה, התקבלה ואושרה כפטנט. אפשרות עסקית ראשונה היא לקבל תמלוגים על מחירו של המוצר, הנעים בדרך כלל בין 5% ל- 15% מהמחיר הסיטונאי. בדרך כלל הסכמים אלו גם כוללים התחייבות לתשלום מינימאלי מצד הקונה לאורך תקופה ראשונה, וישנה אפשרות לפצל את האחוזים המתקבלים על פי רוכשים, תקופות, כמויות ומיקומים גיאוגראפיים. הדרך השנייה להרוויח על פטנט היא זו המוכרת יותר, כלומר מכירה של הזכויות עליו באופן חד פעמי לחברה או לגורם מסוים בעלי עניין.
במה תלוי השווי?
כאמור, ישנם גורמים רבים העשויים להשפיע על הערכת השווי של פטנט. הראשון שבהם הוא כמובן מצב השוק באזורי היעד, כלומר כמות הצרכנים הפוטנציאליים, מאפייני גיל ומעמד סוציו-אקונומי, הרגלי צריכה, ביקוש למוצרים ושירותים מסוג זה, וכמובן גם מידת התחרות בשוק. נקודה חשובה נוספת היא עלויות הפיתוח בכללותן, הכוללות בין היתר את התכנון, רכישת כלים וציוד, העסקת עובדים, ייצור אב טיפוס וסדרות ראשונות, וכן ייצור המוני. מעבר לכך, יש להתחשב במעמד המשפטי של הפטנט, מצבו הרישומי והיקף ההגנות הניתנות לו במדינות הרלוונטיות. לבסוף, יש לשקלל את הנתונים לכדי תוכנית עסקית המקנה אומדן משוער לשווייה של ההמצאה, ומפרטת את הדרכים להשגת היעדים.
מרעיון למסחור
ניתן להבין כי ללא ביצוע סקירה מעמיקה קשה מאוד להעריך כמה יהיה שווה פטנט מסוים. יחד עם זאת, גם ההערכה עצמה היא רק תחילת הדרך, ובהיבט הכלכלי ישנן עוד מספר פעולות חשובות שיאפשרו למנף את ההמצאה לרווחים. לדוגמא, היכולת לממש את הרעיון, רווחי ככל שיהיה, תלויה לעיתים קרובות באיתור שותפים ומשקיעים בשלבי התכנון, הפיתוח והרישום, וכמובן גם באיתור קונים לזכויות הפטנט. יעדים אלו מושגים באמצעות הפיכת ההמצאה להצעה מסחרית, בניית תוכנית עסקית, ושיווק הרעיון לגורמים הרלוונטיים תוך קיום משא ומתן על התנאים. עוד יש לציין כי כמעט בכל המקרים קניית זכויות בתמורה לתמלוגים מחייבת את הקונה לבצע את הפעולות השיווקיות והפרסומיות בקרב הציבור. יחד עם זאת, במידה שהממציא משאיר את זכויות הפטנט בידיו, הרי שיש גם להשקיע בשיווק נכון בעזרת גורמים המתמחים בתחום.
יש לך רעיון לפטנט?
אנחנו מחפשים פטנטים כל יום - כל היום!
לפרטים נוספים והזמנת חיפוש פטנטים ניתן לפנות אלינו בטלפון: 09-740-1930
או להזמין חיפוש פטנטים ישירות דרך האתר: הגשת בקשה לחיפוש פטנטים