למי שלא שמע, תוכנית “הכרישים” היא תוכנית המשודרת בשנים האחרונות בקשת 12, המבוססת על הפורמט האמריקאי המצליח בשם “Shark Tank”. בתכנית, יזמים ישראלים מציגים את רעיונותיהם לפני חמישה משקיעים/ בעלי הון מנוסים ומוכרים המכונים “הכרישים”, במטרה לגייס מהם הון לקידום המיזם. במידה והמיזם מעניין אחד או יותר מהכרישים, הם עשויים להציע כסף ליזם בתמורה לאחוזים מהבעלות. לרוב ההצעה של הכרישים שונה מזו שביקש היזם – במידה והיא נמוכה יותר מתחיל מו”מ בין הכריש שנתן את ההצעה ליזם. במידה וכמה כרישים מעוניינים להשקיע, מתפתח לא רק מו”מ בין היזמים לכרישים, אלא גם תחרות בין הכרישים על ליבו של היזם.
במאמר זה נעסוק בשאלה כיצד להתקבל לתוכנית הכרישים וגם ניתן טיפים איך להגביר את סיכויי ההצלחה של המשתתפים בדרכם להשיג השקעה.
איך להתקבל לתוכנית הכרישים – התהליך
רישום: התהליך מתחיל כשחברת ההפקה של התוכנית יוזמת פרסום אודות חיפוש מועמדים ועריכת אודישנים לעונה חדשה. לצורך רישום יש להיכנס לאתר הרשמי של התוכנית ולמלא את הפרטים המפורטים שם. ניתן למצוא את הלינק לרישום כאן.
יצירת קשר: לאחר הרישום, חברת ההפקה (גיל הפקות) תעבור על כל הפרטים של כל המועמדים ותיצור עמם קשר להודיע להם אם עברו לשלב הבא.
אודישנים: במידת הצורך המועמדים יעברו מבחני בד (אודישנים) אחד או יותר כדי לבדוק פרמטרים טלוויזיונים שונים כגון איך הם “עוברים מצלמה”, מידת התאמתם להשתתפות וכד’. כאמור, ייתכן ומועמדים יידרשו למספר אודישנים. בתום שלב זה חברת ההפקה תחליט אילו יזמים ומיזמים ימשיכו בתהליך.
סינון המיזמים: כל מיזם נבדק מקצועית על פי פרמטרים שונים, בין השאר דרך מחקר מקצועי באמצעות ניוטון חיפוש פטנטים כדי לבדוק את הפטנטים הקשורים למיזם (באיזה שלב נמצא הפטנט, באילו מדינות נרשם, במידה ומדובר בבקשת פטנט העומדת לבחינה, מה סיכוייה להתקבל וכד’).
צילום, עריכה ושידור: במידה והרעיון מתקבל, היזם יזומן לצילומים. לאחר תום הצילומים החומר ייערך ולבסוף התוכנית תשודר בטלוויזיה.
כיצד לשפר את סיכויי ההצלחה לקבל הצעה מהכרישים
התקבלת לתוכנית? מצוין! כעת נלמד כיצד לשפר את סיכויי ההצלחה לקבל הצעה מהכרישים. כמובן שאין נוסחת פלא מדויקת אחת, אולם מסקירה סטטיסטית של המיזמים שהצליחו לקבל הצעה, ניתן להסיק כי עמידה בפרמטרים הבאים מגדילה את הסיכויים לכך:
א. שיעורי בית: הכרישים יציפו את היזמים בצרור של שאלות (האם ביצעת סקר שוק? האם הרעיון/מוצר מוגן בפטנט? האם ביצעת חיפושי פטנטים לוודא כי המיזם אכן חדשני ואתה חופשי לפעול? וכ’). תשובות מלאות וברורות המעידות כי היזם הכין את שיעורי בית שלו, משאירות רושם טוב על הכרישים.
ב. ידע וניסיון של הצוות: כפי שמעידים משקיעים רבים (כולל הכרישים בעצמם), אנשי עסקים לא משקיעים ברעיון אלא באנשים. צוות מקצועי, מיומן ומנוסה המסוגל להוביל את הרעיון להצלחה, הוא חשוב בכל שלב במיוחד בשלב הראשוני של גיוס כספים.
ג. צורך במוצר: בכדי לעורר עניין, הרעיון צריך להיות מבוסס על צורך ממשי בשוק. הכרישים ירצו לראות שיש אנשים שמחפשים ומוכנים לשלם עבור המוצר או השירות שהמיזם מציע.
ד. הימצאות המיזם בשלב מתקדם: הכרישים אוהבים לראות כי הקונספט/מוצר אינו רק רעיון תיאורטי אלא כזה שכבר נבדק, נוסה ונבחן. ככל שהרעיון נמצא בשלב מתקדם יותר (באופן אידיאלי כזה שכבר עובד ומייצר הכנסות) סיכויי ההצלחה לקבל הצעה גדלים.
ה. רווחיות המוצר: כמו כל איש עסקים אחר הכרישים מגיעים לתוכנית בכדי להרוויח כסף. על המיזם להציג מודל עסקי מוצק ומתוכנן היטב המעיד על הכנסות ורווחים.
ו. גודל שוק: ממש כמו בסעיף הקודם, גם כאן הגודל חשוב. ככל שהשוק גדול יותר כך גם פוטנציאל ההכנסה והרווח. פרויקט עם פוטנציאל שוק גדול, יהיה מן הסתם בעל סיכויי הצלחה רבים יותר מכזה עם שוק נישתי מצומצם.
ז. המוצר/רעיון מוגן בפטנט: פטנט הוא העדות האופטימלית לכך שהרעיון בבסיס המיזם הוא מקורי וייחודי. פטנט מונע תחרות, מגדיל את פוטנציאל הרווח ואת ערך המיזם, שלא לדבר על כך שהוא מהווה נכס בעל ערך כלכלי בפני עצמו ללא קשר למידת הצלחת הפרויקט.
חיפושי פטנטים – מכפיל כוח בדרך להצלחה
פטנט הוא נכס בעל ערך ויותר מכך, כלי רב עוצמה המשפר את סיכויי ההצלחה של כל מיזם לאורך כל מהלך חייו – משלב גיוס ההון הראשוני ועד לייצור ושיווק. מרכזיותם של פטנטים וחיפושי פטנטים בדרך להצלחה בתכנית הכרישים היא דוגמה מובהקת לכך – החל משלב הרישום והסינון ועד לשלב הצגת הרעיון בפני המשקיעים.
צור קשר עוד היום עם המומחים של ניוטון חיפוש פטנטים. אנחנו כאן לרשותך כל שאלה ובקשה.